Tornar en primavera i anar a veure falles

Aviat farà un any que vaig deixar aparcat aquest blog i he de dir que més d'una vegada he tingut la temptació de tornar-hi. Fins que avui no m'he resistit. Avui, 15 de març, dia de la plantà, torne a posar dempeus aquest espai per anar publicant i explicant algunes coses. Comencem per les falles. Aquest article s'ha publicat al número d'enguany de Marxa popular fallera i segueix la sèrie dels anys anteriors i que podeu llegir  ací.


ANAR A VEURE FALLES

Un amic de l’institut em va dur una vegada a veure Falles a València. Abans d’aquella ocasió, no recorde haver xafat mai la ciutat durant la setmana josepina. La meua ruta fallera es limitava a les tres que es plantaven al poble i encara, perquè sempre era molt més interessant l’entorn que el monument.  Què hi farem, en un poble xicotet, les falles són de catàleg i molts ninots es repeteixen d’any en any. Aquest amic, en canvi, que no era membre de cap comissió, mostrava un fervor enciclopèdic pel món faller.
El dia que anàrem a veure falles vingué perfectament preparat per a l’exploració. Duia sota l’aixella un parell de revistes i, penjada en bandolera, una càmera de fotos. A més d’una motxilla plena de queviures. Jo devia dur alguna cosa també, però em recorde amb les mans buides i a la intempèrie al seu costat. A les butxaques, a la meua cartera de tela de colorins, devia dur trenta o quaranta duros. Durant les setmanes anteriors, en descobrir la meua condició fallera m’havia anat explicant tot de detalls insospitats per a mi. És clar que als catorze anys tenia molta informació sobre les falles grans, i no ignorava que hi havia classificacions i premis de categories i modalitats diverses. Així mateix, coneixia la grandiloqüència televisiva de les mascletaes radiades per Paco Nadal. No obstant, mai m’hauria imaginat que algú poguera conèixer tants noms de comissions, amb les posicions que havien ocupat als rànquings de cada any,  ni noms de pirotècnics, artistes, falleres majors i altres protagonistes de la festa. El meu amic hi aplicava el mateix esforç que la majoria d’adolescents destinàvem al futbol. Nosaltres ens sabíem les alineacions dels equips principals i el palmarès, ell, de futbol no en tenia ni idea, però era un savi de les falles.
Això sí, s’ho mirava des de fora. La seua passió s’aplicava més a l’anàlisi i la classificació que no al gaudi directe del que oferia l’entorn del monument. De fet, en baixar del trenet a la parada del Pont de Fusta d’aquell 16 o 17 de març ja es veia clar que a mi m’havia d’interessar molt més el desori espectacular de la ciutat, mentre que ell seria capaç de distanciar-se’n per centrar-se en el seu objecte d’estudi.
Gent caminant en totes direccions, olor de fregidora i xocolata, llumenetes amb el nom de les comissions o amb anuncis de cerveses, orquestres i disco-mòbils fent proves de so, colles de fallers amb bruses negres i gin-tònics a les mans, ulleres de sol, barrets de palla, mocadors, perfums penetrants de ties maries, músics de banda, dolçainers i tabaleters, càmeres de fotos lligades als turistes; aquell desgavell, efectivament, em va arrossegar. Abans, però, vaig intentar oposar-hi a plena consciència tot el meu escepticisme de poble. Que si massa gent, que si tot molt comercial, que si desnaturalitzat, que si estava tot més pensat per a turistes que per a fallers i valencians, que si tot estava en castellà i la majoria dels fallers eren uns blaveros acabats. Però no obstant això, tenia els ulls ben oberts i tinc un record inesborrable d’aquell dia. Vist amb perspectiva vaig fer un paper ben curiós, una mescla de Tio Canya i Paco Martínez Soria a la gran ciutat. De fons, recorde la veu insistent i saberuda del meu company conduint-me d’un carrer a l’altre, ara anem cap a Blanqueries, després a Na Jordana, enguany pareix que Convento-Jerusalén pot guanyar, les llums de Literato Azorín sempre són les millors, si ens afanyem tindrem temps d’agafar lloc per a la mascletà. A mi cada vegada m’interessava menys el que m’explicava i se me n’anaven els ulls cap a les parades de bunyols i d’entrepans. El meu amic racionava el kit de supervivència, però de tant en tant m’oferia part del seu avituallament a condició que no ens aturàrem. Jo m’hauria estimat més fer un entrepà de truita en qualsevol parada i ja enyorava les xocolataes de la falla del poble on, com a molt, feies tres o quatre minuts de cua. No recorde si vaig aconseguir fer-lo parar, però el cas és que vaig sobreviure i que, finalment, arribàrem a la mascletà.

Fou la meua primera mascletà en València i crec que el ritme dels esclafits entre les temples i els timpans em va esborrar de la memòria immediatament tot el que havia aprés en un matí sobre l’ètica i l’estètica fallera. Ara bé, res no podria esborrar mai el record d’aquella aglomeració malsana i destarifada de gent que em va fer obrir els ulls d’adolescent de falla de poble a la gran Cafarnaüm valentina.

Comentaris

Ja tenia ganes de llegir-te de nou...
Sif ha dit…
Content de retrobar-te per ací Carles.