Tardor a Zagreb

El rei Tomislav capitanejant els núvols

Ahir la tardor em va agafar per banda i va decidir demostrar-me que havia arribat per quedar-se. Zagreb sota la pluja és una bona manera d'abaixar la persiana de l'estiu i obrir la de la tardor i els seus arbres de fulla caduca que canvien de color, que es vesteixen d'ocres i després cauen amb parsimònia (ja ho sabeu, tot això que es diu sempre de la tardor, però que en realitat, si tens un paisatge de tarongers i pins, no has vist mai de veres). A Zagreb, sí. A Zagreb la tardor arriba a principis de setembre i durant tot el mes d'octubre les fulles cauen (octubre en croat es diu listopada, caiguda de les fulles). 
Vaig arribar de matí amb la meua camisa fina i les maletes i en passar per davant de l'estàtua del rei Tomislav, enfront de l'estació de trens, el vaig veure llançar a l'atac un estol de núvols. Poc després, començava a descarregar i tots els banys a l'Adriàtic de les darreres últimes setmanes s'escolaven pels imbornals, alhora que el vent castigava els paraigües. Mullat vaig entrar a una botiga a comprar roba de màniga llarga i amb caputxa i em vaig moure durant hores per espais coberts, llibreries en centres comercials subterranis, cafeteries àmplies i carpes de suvenirs a la plaça del Ban Jelačić, la de l'altra estàtua eqüestre. Després, en eixir d'un d'aquells subterranis elevat per unes escales mecàniques un llum groga pintava d'or el lllom del cavall del rei Tomislav que recollia victoriós contra l'estiu, la nova llum, més tènue, més continental de la tardor. Ja no plovia, però la màniga llarga havia vingut per quedar-se.

Estàtua eqüestre del Ban Jelačić

Comentaris