La teranyina


Un poema de Tonko Maroević (Split, Croàcia, 1941) que serà aquests dies a Gandia amb altres poetes i professors croats a Gandia a les Jornades de Literatura i Cultura Croates

PAUČINA
Gordanu Ledereu, snimatelju i prijatelju

U prvim redovima, pod stalnim udarom metaka,
među odlučnim borcima, naoružanim braniteljima
(svi jednako ugroženi podijeljenom opasnošću)
umjesto puške nosio si kameru

i snimajući prizore pucnjave i nasilja,
panoramske poglede i vrlo blize planove,
u jednom trenutku u kadar ti je ušao pauk
sa svojom pređom pa si pritisnuo prstom.

Ostala je na traci gusta mreža prozračnih niti,
zrakasto istkanih i kružno uzastopce povezanih
tako da je nalikovala meti za gađanje,
što kanda prizivaše da se nacilja središte.

Pao si pogođen. Onaj s druge strane
nije bio brži, nego je pritisak njegova kažiprsta
pokrenuo lanac ubojitih radnja
dok je tvoja kretnja urodila tek svjedočenjem.

Mogu sad oni kazati da je sprava na tvom ramenu
nalikovala oružju, bacaču raketa, granata,
mogu svojim lažima pridodati i himbu
po kojoj uskratiše prijevoz smrtno ranjenomu,

ali ne mogu izmijeniti to da im nisi prijetio
bacanjem bilo čega, nego upravo primanjem likova zbilje,
te da si prepoznao strategiju ljepljiva zamke,
očitu kao na svjetlu iskosa paučina.

LA TERANYINA
A Gordan Lederer, càmera i amic

A primera fila, sota els colps constants de les bales
entre combatents resoluts, defensors armats
(tots igual d’amenaçats per un perill compartit)
en compte del fusell portaves la càmera

i enregistraves escenes de trets i la violència,
esguards panoràmics i primeríssims plans.
De sobte t’ha entrat en quadre una aranya
amb la seua tela i has premut el disparador.

Ha romàs a la cinta una densa xarxa de fils transparents,
teixits radialment i units després per la vora
que semblava el blanc d’una diana
que potser reclamava que encertaren el centre.

Has caigut ferit. El que estava a l’altra banda
no havia estat més ràpid, però la pressió del seu índex
ha engegat una seqüència d’efectes homicides
mentre el teu moviment només n’havia donat testimoni.

Ara ja poden dir que l’aparell al teu muscle
Semblava un arma, un llançaflames o granades,
poden afegir a les mentides la impostura
perquè han decidit no transportar un ferit a mort,

però no poden desmentir que tu no amenaçaves
ni llançaves res, sinó que enregistraves imatges reals,
i havies reconegut l’estratègia de la trampa viscosa
evident com la teranyina a contrallum. 

Comentaris