Poemes a les parets: Villangómez i Formentera

De vegades a algú se li acut la idea que la millor manera d’homenatjar un poeta és posar els seus versos a la paret. Molt millor que una escultura d’un escultor maldestre enmig d’una rotonda, o que posar-li el seu nom a un carrer amb massa trànsit o, pitjor encara, posar-li el seu nom a una biblioteca pública on la majoria de llibres de poesia agafen pols, mentre les pàgines de la Petit Larousse (sobretot l’entrada dels dofins i dels lleons) reben cent visites al mes (o així era abans de l’era Google)*. No, de tant en tant, algú pensa que és millor encarregar una placa i penjar-la en un carrer, sobretot si aquell poeta ha homenatjat prèviament la ciutat o poble en qüestió amb uns versos. Quid pro quo, que deia Hannibal Lecter. Aleshores els visitants s’aturen a llegir la placa i quan s’adonen que es tracta d’uns versos d’un poeta, ja és massa tard i gairebé se l’han empassat sencer i, fins i tot, troben que és bonic.
Aquest estiu em van convidar a Formentera a llegir uns poemes meus amb una colla d’altres poetes joves, entre els quals hi havia en Pedrals que ho va explicar ací.
A Formentera al carreró de l’esquerra de l’església de Sant Francesc hi ha una placa amb aquests versos de Marià Villangómez que estava convençut d’haver fotografiat. No trobe la foto, però recorde els versos i recorde que em vaig prometre col·leccionar aquests poemes de paret que un va trobant quan viatja. Comence la col·lecció ara i ací amb una foto de la plaça.

La plaça amb quatre casetes
i, més amunt,uns molins,
molins on la vela espera,
entre vuit vents, quin vindrà
a moldre aquest poc de gra
d'on prengué nom Formentera.


*Amb perdó de la taula i dels bibliotecaris i dels que lligen poesia a les biblioteques.

Comentaris

anna g. ha dit…
Perdonat (sóc de les que llegeixen poesia a les biblioteques) ;)
Sif ha dit…
gràcies, de fet, jo també n'he llegit molta, a la del meu poble acostumava a ser el primer en obrir alguns llibres. Què com ho sé? Molts tenien encara les pàgines per tallar. Em vaig acostumar a anar amb una navalleta a la biblio...
Anònim ha dit…
El teu post m'ha fet pensar en les paraules de Foix que tinc citades al meu blog:

Deia J.V.Foix a Lletra a Clara Sobirós
" Plantaria, a l'hora d'alba, els poemes, com a pasquins, a les parets o els llançaria des dels terrats."

Ja sé que no parles de pasquins, però estic d'acord amb tu que és bonic trobar poesia a les parets.
Sif ha dit…
No parle de pasquins ara, potser algun dia. Hi ha moltes maneres de penjar poesia a les parets...
Anònim ha dit…
Segon intent de deixar una opinio per aquest blog i deixar una fecicitacio pel Sif i animarte a seguir.
Antoni C. Marsal
Llegir-te avui dematí, m'ha fet reflexionar sobre les ganes de pau que anhel des de fa unes setmanes.
Formentera és molt gran!
Això sí, sempre que hi vas amb un esat intern prou centrat.
Anònim ha dit…
Sota la pell

Els passos dels ulls
esborran la pluja grisa
Van de pressa, s'amagan
sota la pell, cap a l'os.

Mai no hauria pensat
al viatge on el temps s'atura
Les paraules de la tardor
No's fan amb el cos.

Encara jove em veig
fora de qualsevol esquema
Escric aquestes bogeries
Cent vegades més una.
Anònim ha dit…
Recordo la història que va explicar el polifacètic A.Jodorowsky en l'enyorat programa de Sánchez-Dragó (gran binomi nocturn a TV2 Negro sobre blanco-Redes) sobre el seu amic Enrique Lihn. Aquest poeta escrivia els versos en les parets de casa seva, "frescos poètics". Penso que seria un bon objectiu.

Endavant les atxes