Marítima








Falten pocs dies perquè comencen les IV Jornades de les Llengües Iberoromàniques. Aquest any començarem amb una lectura de poemes mariners. Un dels poemes que llegirem és aquest de l'amic Xandru Fernández.







MARÍTIMA

Esta nueche tolos barcos se paecen /
confúndense na ñeve prieto del mar baxo les sombres /
del mar mustiáu / ensuchu /
robáu a les imáxenes d'un suañu

pero esti mar que s'allueña lentamente / como un barcu más /
como un fetu dilíu nun espeyu /
esti mar que m'afuega la mirada nun ye'l nuesu: /
provién d'otros suaños qu'entá nun transitamos

mentanto los barcos van y vienen / les sos quilles /
trazando siendes d'ocles onde se pierden los héroes /
mentanto los muertos naveguen baxo Orión /
y yo dexo que m'esgayen los llabios de les ninfes /
la xácara de les sos boques arumaes como pétalos /
famientos d'otros rumbos

cegóme / seique / la última mirada /
el temblor de la espluma fincao nes mios neñines

esti dolor de los mios güeyos énte'l mar

énte'l prietu horizonte que too lo circunda.

MARÍTIMA

Aquesta nit tots els vaixells s’assemblen/
es confonen en la neu negra del mar sota les ombres
del mar moix / eixut /
robat a les imatges d’un somni

però aquest mar que s’allunya lentament/
com un vaixell més/
com un fetus dissolt en un espill/
aquest mar que m’ofega la mirada no és el nostre/
prové d’altres somnis que encara no hem transitat

mentrestant els vaixells van i vénen/ les seues quilles /
dibuixen sendes d’algues on es perden els herois/
mentrestant els morts naveguen sota Orió/
i jo deixe que m’esquarteren els llavis de les nimfes/
la xerrameca de les seues boques perfumades com pètals/
famolenques d’altres rumbs

em va cegar/ potser/ l’última mirada/
la tremolor de l’escuma clavada a les meues
ninetes

aquest dolor dels meus ulls davant del mar

davant del negre horitzó que tot ho envolta.

Comentaris